Curry met Rijst - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mathijs Meijers - WaarBenJij.nu Curry met Rijst - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mathijs Meijers - WaarBenJij.nu

Curry met Rijst

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

10 Oktober 2013 | Sri Lanka, Colombo

Dat was het dan alweer, de eerste 2 dagen zijn om. Ik kan wel zeggen dat ze gevuld waren met extreem veel indrukken, want ik kan nu wel zeggen: Sri Lanka is geen Nederland...

Uiteindelijk begon het allemaal met een vliegreis. Allemaal wel relaxed hoor maar na 12 uur zitten begint je bips toch wel pijn te doen. Uiteindelijk heb ik met het kussen tegen mijn voorgangers stoel voorovergebogen proberen te slapen omdat normaal zitten een beetje moeilijk werd. Ik heb nog wat proberen te wandelen maar A: dat gaat niet zo goed in een vliegtuig en B: als je dan weer gaat zitten is het na de kortste keren weer terug. Maarja dat was vrijwel het enige wat ik kan aanmerken op de vlucht; het eten was goed, je had een klein schermpje voor je neus waar je een combinatie tussen westerse en oosterse films kon kijken (raad eens wat ik heb gekeken) en je kon zelfs de Sri Lankaanse versies van de beroemde spellen pacman, tetris en mijnenveger spelen.

Enfin, dan kom je om 5 uur 's morgens eindelijk aan, stel je jezelf de redelijke vraag van "wat voor temperatuur zou het buiten zijn?" blijkt het rond dat uur nog 27 graden te zijn. Ik kan me achteraf inmiddels goed aanpassen, maar met het weer zal ik nog wel iets langer bezig zijn.
Na de paspoort controle en het ophalen van de bagage werd ik door een groep mensen aangevallen voor een taxi. Nouja, na zo'n lange reis ben je moe dus ik heb me toch laten afzetten zoals dat hier met elke onwetende nieuwe toerist gebeurt.

Maar op het moment dat je dan in de taxi stapt krijg je een goede eerste indruk van Sri Lanka: stel je maar eens voor dat je met een achtbaan door de stad wordt gereden met allemaal andere achtbanen die tegelijkertijd op hetzelfde spoor willen zijn en allemaal het doel hebben om zo snel mogelijk op hun bestemming willen zijn. Als je dat kunt voorstellen dan heb je wel een beetje een goed beeld van het verkeer hier in de buurt. Maar hoewel iedereen rijdt als een chaoot gaat alles toch nog net zonder ongelukken (voornamelijk omdat ze hier meer investeren in remmen iets anders)

maar toch ben ik goed terecht gekomen waar ik moest zijn. Ik zit nu op een klein kamertje in het huis waar ik de komende maanden ga verblijven. Naast mij woont een gezinnetje met 3 kinderen waarvan de vrouw zorgt voor het huishouden. Ik ben op een welkome manier ontvangen en er wordt goed voor mij gezorgd, hoewel je het soms wel een beetje TE goed kunt noemen. Om de zoveel tijd staat mijn huisbazin weer aan de deur om iets anders aan te bieden en afslaan is geen optie. Achja ik mag niet klagen, over een klein maandje verhuis ik naar de real deal; de aangebouwde bovenverdieping wat een appartement is, daar heb je een stuk meer bewegings-ruimte.

Daarnaast heb ik vandaag ook mijn eerste werkdag gehad. Aardige collega's waarmee ik gelijk op pad ben gegaan. We hadden namelijk een meeting in het Hilton voor een evenement voor Mitsubishi. Als je daar binnen komt kijk je ook de ogen uit je hoofd, daar loopt het rijkste van het rijkste rond.
Als laatste wil ik nog delen dat vandaag toch mijn collega's heb laten zien dat er niet met mij te sollen valt. Ze hadden het erover dat ze normaal curry gingen halen, dus ik zei dat ik die ook wel eens wilde proberen. En lachen dat ze deden; ik zou wel eens spijt kunnen hebben van die keuze.
Maar nee hoor, toen ik eenmaal begonnen was aan de rijst heb ik het ook helemaal op gegeten. Daarnaast moet ik wel zeggen dat het qua kruidigheid een compleet ander level is als wat wij in Nederland gewend zijn maar zoals ik dat altijd maar zeg: Ik wil mijn eten zoals ik mijn vrouwen wil; heet, vochtig en met een lepeltje

  • 10 Oktober 2013 - 17:27

    Mam:

    Ha Mathijs, fijn ook van jou verhalen te lezen. we hadden gisteren al even contact via Skype, dus een gedeelte wist ik al. fijn dat het je goed bevalt. alleen de temperatuur zal zeker wel even wennen zijn. Komen ze je nu elke dag halen voor het werk?
    En heet eten, een uitdaging voor jou, zeker niet voor mij. 'Laat ze daar maar eens zien wat een jongen uit limburg kan...... niet je tong eraan branden he.
    veel groetjes uit het veel koudere nederland.
    xxx Mam

  • 10 Oktober 2013 - 18:17

    Tante Jeanet:

    Leuk verhaal, maar die laatste regel ....................................

  • 10 Oktober 2013 - 19:01

    Pap:

    Hallo Mathijs,
    Fijn te horen dat je het al naar je zin hebt. Geniet er maar van. En dat je vooral een leerzame tijd hebt.
    Ik kijk al uit naar je volgende verhaaltje.
    Groetjes van Pap.

  • 10 Oktober 2013 - 19:24

    Mariska:

    Idd ahummm die laatste regel. Ik wil ook nie weten waarvoor je een "lepeltje" bij vrouwen nodig hebt :s

    Bij mij ziet de toekomst er qua werk alweer wat rooskleuriger uit.

    Geniet van Sri Lanka, x

  • 10 Oktober 2013 - 21:12

    Kenny:

    Dames, Dat is lepeltje is er puur om gewoon fijn lepeltje-lepeltje te gaan liggen. Duh! Toch mathijs?

    tof dat het leuk is en tot het volgende verhaal!

    groeten uit het altijd zonnige Weert!

    kenny

  • 11 Oktober 2013 - 16:39

    Lisan :P:

    wauw super vet!
    Terwijl wij hier in Nederland bevriezen, kun jij genieten van het warme weer.
    Haha die laatste regel... echt iets voor jou denk ik xD
    Verder heel veel plezier daar, ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes,
    Lisan

  • 13 Oktober 2013 - 17:56

    Tom:

    Lekker hoor mathijs!

    Die huisbaas klinkt als de vrouwelijke mario . Komt ze ook chocola en
    onderbroeken brengen? Ben benieuwd naar je volgende avonturen :)
    met fotos?
    Veel succes en plezier!

    Tom


  • 14 Oktober 2013 - 07:22

    Mathijs Meijers:

    Bedankt voor alle reacties allemaal! Leuk dat jullie allemaal zo enthousiast zijn over mijn uitsmijter, dat houdt de verhalen spannend. Dames, maak je maar niet druk om die lepel, hier eten ze met de handen.

    @Tom: Dat is een beetje een belediging voor die vrouw, Mario was een heel ander level van irritant.

  • 17 Oktober 2013 - 14:05

    Raquel:

    Ik dacht dat je je vrouwen zoals je koffie wilde? Heet en zwart? Je verandert wel heel snel van gedachten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 6248

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2013 - 08 Mei 2014

Internship in Sri Lanka

Landen bezocht: