De gang van zaken - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mathijs Meijers - WaarBenJij.nu De gang van zaken - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mathijs Meijers - WaarBenJij.nu

De gang van zaken

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

03 Februari 2014 | Sri Lanka, Colombo

Dag mensjes in het koude Nederland, ik vond dat het weer eens tijd werd voor een verslagje over de gang van zaken hier aan de andere kant van de wereld; mijn laatste verhaal is alweer een jaar geleden. Zoals ik de laatste keer al heb gemeld is het leven hier al wat je normaal kunt noemen, echter er blijven dingen verschijnen waar ik van opkijk. Maar het is hoe men zegt: "een leven zonder verwondering is het leven niet waard", dus ik ben allang blij.

Laten we het verhaal beginnen waar ik de laatste keer ben gestopt, namelijk rond de kerst. In eerste instantie dacht ik de kerst alleen door te moeten brengen. Gelukkig hadden die ouwe lui thuis en Loesje ook aan mij gedacht en hadden een heus authentiek kerstpakket samen gesteld om mij te verblijden tijdens te kerst. Vooral de fles Erdinger die erbij zat ging er goed in, kwaliteits-bier is hier behoorlijk schaars. Daarnaast was er ook nog de verrassing dat pap avontuur in de zin had en eens zin had om te kijken hoe de mensen aan de andere kant van de wereld de dag door komen. Ik vind het behoorlijk stoer hoor, niet iedereen durft aan om zomaar 6 spuiten te laten zetten en de jungle vol met slangen, krokodillen, luipaarden, spinnen, hagedissen en vleesetende muggen in te trekken. Nu kunnen we eindelijk laten zien dat de Meijers stamboom uit stevig hardhout bestaat.
Tijdens de kerst werd ik tot mijn verrassing uitgenodigd door de baas om bij hem kerst te komen vieren. Vooraf vroeg ik me af hoe dit er uit zou zien; ik was hier namelijk al behoorlijk gewend aan de rijst en curry en had er niet van opkeken als dit kerst-diner had bestaan uit allemaal liflafjes die flink onder de kruiden zaten. Het tegendeel werd echter snel bewezen en voor mijn neus onthulde een heus kerst-diner zoals we die in Nederland ook rond die tijd oppeuzelen. Een tikkeltje aan de Amerikaanse kant met een reuze kalkoen en cranberry sauce, maar toch niet minder lekker; het heeft allemaal goed gesmaakt.
Tegen nieuwjaar besloot ik om op deze laatste dag van 2013 een bezoekje te brengen aan een Internfeestje dat werd georganiseerd door een lokaal studenten hostel. Hier kwam ik voornamelijk toeristen tegen uit alle hoeken van de wereld, maar iedereen sprak te dezelfde taal: op een feestje heb je lol en word je ladderzat. Verder zal ik er niet veel woorden aan vuil maken met de uitzondering dat de eerste dag van 2014 behoorlijk moeilijk doorkomen was. Een goed begin dus...

Daarnaast ben ik ook op de goede weg met mijn gastgezin. De huisbaas vind het geweldig om mij aan zijn vrienden voor te stellen en als er een uitstapje is vraagt hij ook altijd of ik zin heb om mee te gaan. Later in januari had hij een familiedag gepland en het was natuurlijk noodzakelijk dat de familie hun nieuwe verre neef ook eens te zien krijgen (daarmee bedoel ik heeeeeel ver terug). Dus op een zaterdag vertrokken we met een busje vol ooms, tantes, neefjes en nichtjes naar het binnenland van Sri Lanka waar we de dag door zouden brengen, chillend bij een klein riviertje in the middle of nowhere. Nu moet ik zeggen dat dit de eerste keer was dat ik de jungle in ging en een ervaring kun je het wel noemen: uitgestrekte bossen, overal bergen en verrassend veel mensen. Vergeleken met dat stelt de Vaalserberg helemaal niets voor. Wat volgde was een gezellige dag met genoeg eten, kokos arrack (de lokale sterke drank) en veel verhalen. Sri Lankanen vinden het geweldig om over hun cultuur te praten en nog geweldiger om te horen hoe het leven in ons kikkerlandje is, daar kunnen die Hollanders misschien nog wat van leren.
Uiteraard is een feestje geen feestje totdat Frans Bauwer naar boven gehaald wordt, dus op de terugweg heb ik ze "heb je even voor mij" proberen te leren. Uiteraard hadden ze geen idee waar het precies over ging, maar het melodietje is nu eenmaal "catchy". Frans, als je dit toevallig leest, in Sri Lanka wachten ze totdat je eens een optreden komt geven.

Naast alle avonturen in Sri Lanka, had ik ook nog een tripje naar de Malediven. Dit was niet geheel zonder keuze aangezien mijn visum deze maand zou verlopen en ik het land moest verlaten om deze weer te kunnen verlengen. Een nieuw visum en een weekend Malediven, dat kan alleen maar goed zijn dacht ik. De eilanden groep staat namelijk bekend om zijn mooie stranden en enorme resorts. Ik kwam er echter achter dat de Malediven met de stranden heel wat anders was dan de Malediven waar ik naar toe ging. Mijn weekend zou zich afspelen in de hoofdstad Male, een van de weinige steden in de Malediven. Hier kwam ik er achter dat het land een beetje last heeft van schizofrenie. Aan de ene kant is het een zwaar islamitisch land waar andere ideeën (volgens de borden op het vliegveld ) afgekeurd worden, alcohol verboden is en veel gedrags-regels opgezet zijn; maar op de andere eilanden met de resorts en dikke hotels wordt dit alles maar toegestaan om toch zoveel mogelijk toeristen aan te trekken. De hoofdstad Male bleek ook nog eens niet veel groter te zijn dan ons kleine Herkenbosch, dus in principe kon je het eiland rond lopen in ongeveer 2 uur. Heel veel was er niet te zien dus uiteindelijk heb ik me maar geparkeerd aan het enige strandje op het hele eiland en besloten om mijn vlucht terug af te wachten onder het genot van een mocktail (een cocktail zonder alcohol).
Ik vond het land, achteraf gezien, een beetje het dom blondje onder de vakantiebestemmingen: Als je opzoek bent naar zon, zee en strand dan is het helemaal voor jou. Maar als je meer wil zien dan heb je toch dikke pech. Daarom ben ik ook een grotere fan van Sri Lanka omdat daar zoveel verschillende culturen door elkaar leven en iedereen zijn eigen "touch" aan het land geeft.

Als laatste wil ik het nog even hebben over de komende tijd aangezien mijn weekenden behoorlijk gevuld zijn in de toekomst. Volgende week heb ik voorgesteld om met mijn collega's een lekker te gaan barbiknoeien. We hadden namelijk nog een "kerst-viering" te goed en deze week hebben we nog een Nederlandse stagiaire mogen ontvangen, dus die kan dan ook lekker contacten maken.
Nu kan ik eindelijk mijn collega's terug pakken aangezien ze het soms hilarisch vinden om rond mij te komen staan en lekker beginnen te kletsen in Singala zodat ik er niets van versta. Wel, nu kan ik lekker Nederlands lullen en verstaan zij er geen klap van.
Daarnaast komt de week daarna pap deze kant op, lekker spannend, het eerste wat ik ga doen is hem rijst met curry voeren als soort van ontgroening. Daarna zal hij vast geen last meer last hebben van de hete zon, aangezien iets anders in brand zal staan (gne gne gne)
En de week daarna heb ik met de huisbaas afgesproken dat we naar Gale in het zuiden van Sri Lanka gaan om daar van de stranden en koloniale Hollandse achterblijfdelen te gaan genieten. Die knakkers hebben daar schijnbaar een groot fort achtergelaten nadat ze de Portugezen van het eiland hadden getrapt. Ik ben benieuwd.

Dus beste mensjes in het koude Nederland, nu zien jullie weer hoe de zaken zijn gang kunnen gaan. Nog een paar maanden en ik ben alweer op de terugweg. Het ziet er naar uit dat ik voorlopig geen winter ga meemaken, aangezien het alweer lente is tegen de tijd dat ik terug kom. Maarja, altijd zon gaat na een tijdje ook vervelen..... NOT!!!

  • 03 Februari 2014 - 17:51

    Raquel:

    Hee mathijs,
    Klinkt alsof je t heel erg leuk hebt daar! Mocht t met je hele schoolcarrière niks worden, word dan schrijver! Heb hardop gelachen. Leuk dat er een nederlandse stagiair komt, kun je eindelijk je moedertaal weer spreken (onee dat is Limburgs). We gaan je wel missen in de Zoepkoel, brabander Tom komt je vervangen.
    Groetjes, have fun!

  • 03 Februari 2014 - 19:43

    Ine Uit Lottum:

    Heej Mathijs,

    Leuk om weer eens van je te horen. Volgens mij ben jij tegen de tijd dat je terug komt, in heel Sri Lanka bekend. Als je dit verhaal leest lijkt het alsof jij je daar echt helemaal thuis voelt?!!
    De dag komt al dichtbij, dat je vader die kant uit komt, hij zal nu onderhand wel een beetje beginnen te "razelen" van de zenuwen.
    Ik wens jullie veel plezier samen op jullie rondreis, en laat ons ook mee genieten hoe het was!!

    Groetjes Ine

  • 03 Februari 2014 - 21:04

    Anette:

    Ha mathijs.
    Altijd weer gezellig om een reisverslag van jou te lezen. Je maakt genoeg mee zo te lezen. Geniet van die ervaringen en vooral ook van de tijd dat geert op bezoek komt. Groetjes uit het koude Herkenbosch. Groetjes van Anette en de rest van de family.

  • 03 Februari 2014 - 21:14

    Mam:

    Hoi Mathijs,
    natuurlijk hebben we geregeld contact dus het meest hebben we natuurlijk al gehoord. Toch is het steeds leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat het je goed gaat en zeker fijn dat jij en pap binnenkort samen een reisje door Sri Lanka kunnen maken. Ik hoop dat jullie allebei hier enorm van zullen genieten, van de cultuur en van elkaar.
    en fijn om nu ook af en toe weer nederlands te kunnen praten, zo verleer je het tenminste niet.
    veel groetjes xxx Mam

  • 04 Februari 2014 - 08:36

    Annet Schreurs:

    Ha die Mathijs,
    via mam krieg ich dien verslaag te zeen en geniet ervan, bin dan oach altied ff in angere omgeving en sfeere. Dich wits 't goot te omschrieve. Geniet ervan en och same mit pap dadelijk
    groetjes Annet Schreurs

  • 04 Februari 2014 - 12:02

    Tom:

    Lekker bezig mathijs :).
    Beetje jammer dat als je iets van ons hoogstaande
    culturele Nederland moet laten horen, het Fransje Bauer is.
    Maak dat in ieder geval goed met onze wel bekende gastronomie, de
    limburgse BBQ!

    Veel plezier,

    Gr Tom

  • 04 Februari 2014 - 21:41

    Pap:

    Ha Mathijs,
    Dat je me wilt laten ontgroenen met curry rijst valt me tegen. Na het volgen van een cursus oosterse kookkunsten ben ik toch al heel wat gewend. Maar ja Curry is nieuw voor mij en het valt te proberen de rijst vind ik in ieder geval lekker. Maar ja we zullen zien. (gne gne gne)
    In het boekje te gast in Sri Lanka staan een aantal reisverhalen van vakantiegangers. Ik zal het volgende week meenemen, kan je het ook lezen over het mooie Sri Lanka.
    Nou Mathijs ik heb zin in om over te komen. We maken er een leuke tijd van. Ik zie je de volgende week.

    Gr. Pap.

  • 05 Februari 2014 - 20:37

    Loesje:

    haaaaaa thijsje!!!
    natuurlijk was ons kerstpakket geweldig :P
    maar jou cadeau was ook heel leuk!! laat Frans Bauer maar ff langs komen, kan hij zien hoe mooi ze kunnen zingen.
    leuk om je verhaal te lezen.
    hier ligt nog helemaal geen sneeuw dus nog geen sneeuwballengevecht gemist. maak er een leuke tijd van samen met papa en ik zal hem een dikke kus en knuffel geven die hij jou dan van mij moet geven!!!
    groetjes xx Loesje

  • 05 Februari 2014 - 20:41

    Lies Pouls:

    leuk matthijs dat ik weer wat van je hoor

    het was n.l.alweer een tijdje geleden
    je maakt vanalles mee maar amuseert je goed
    als je terug komt zal het wel tegenvallen
    je word dan niet meer verwend
    nou matthijs geniet ervan als pap er is
    heel veel groetjes van oma

  • 06 Februari 2014 - 13:57

    Marleen Van Haarst:

    Hoi Matthijs,

    Leuk je verhalen te lezen en ook heel herkenbaar. Wij hebben ooit een rondreis gemaakt door dit geweldige land. Destijds was het noorden nog erg gevaarlijk, en het Hollandse stadje daar zijn wij ook geweest. Schattig kerkje met o zo Nederlandse grafstenen. Zelf de Chauffeur had een Nederlandse achternaam. Geniet nog van alles en zeker de tijd met je vader. Het zal echt geweldig worden.

    Groetjes,

    Marleen en familie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 718
Totaal aantal bezoekers 6239

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2013 - 08 Mei 2014

Internship in Sri Lanka

Landen bezocht: