De zwaarste lootjes zijn het laatst - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mathijs Meijers - WaarBenJij.nu De zwaarste lootjes zijn het laatst - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Mathijs Meijers - WaarBenJij.nu

De zwaarste lootjes zijn het laatst

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

17 April 2014 | Sri Lanka, Colombo

Het regent hier weer eens, dus ik heb maar besloten om nog eens een stukje in mijn reisverhalenboekje te schrijven. Soms zou ik denken dat het weer me langzaam aan het voorbereiden is op het Nederlandse klimaat, want de afgelopen weken heeft het hier bijna elke avond geregend (en het is niet eens moesson seizoen). Maar de conclusie is dat het er voor mij alweer bijna op zit, reden genoeg om nog deze laatste maanden nog de lol uit lo(kaa)l te halen en er flink op los feesten.

Om te beginnen met onze fanatische rondreis door Sri Lanka. Pap en ik hebben heel veel gezien, gevoeld, geroken en geproefd, maar daarop zal ik in dit verhaal niet zo heel diep ingaan omdat er binnenkort een reisboek zal verschijnen waarin deze trip in volle teugen verteld zal worden. Eén ding kan ik wel zeggen: dat pap er achter is gekomen dat de definitie van "pittig" bij ons thuis, niet voorkomt in Sri Lankaans eten en dat het lopen op blote voeten door een boeddhistische tempel verrassend spiritueel kan zijn. Technisch gezien heb ik nu twee dingen gezegd, maar als dat voor jou een probleem is kun je nu je ogen dicht doen en niet meer verder lezen.

Voor de mensen die de ogen nu nog open hebben: een paar weken daarna leek het me leuk om mee te doen met een potje paintballen in de jungle. Een lokaal hostel waar ik wel vaker dingen mee deed organiseerde dat en als er ergens een combinatie is van jungle, verf en bier ben ik altijd van de partij (vergelijkbaar: Carnaval, dat ik dit jaar helaas helemaal heb moeten missen).
Dus op een rustige zaterdagmorgen trokken we de jungle in en mensen, toen kwam de commando in mij naar boven: Boots aan, overall-broek in de sokken, modder op m'n smoel en takjes in mijn haren; Niemand zag mij aankomen. Vooral toen ik in de laatste ronde een extra leven kreeg, en iedereen besloot mij de laatste kogels te geven, ben ik helemaal Rambo gegaan op de vijand. Achteraf wilden ze me extra laten betalen voor het vervangen van al het zand wat ik de jungle uit had gekropen.
Na het paintballen gingen wel lekker een pilsje drinken en waren we weer allemaal dikke vriendjes met alleen wat blauwe plekken en bloedzuigers (van zeker 10cm) hier en daar.

Verder zijn we nog naar Hikkaduwa geweest, het surf paradijs in Sri Lanka. Daar hebben ze werkelijk prachtige stranden, helder blauwe zee en heerlijke golven. Hier ben ik begonnen met het ontwikkelen van de sport "surfen zonder surfboard".
Het is vrij simpel: wacht op een golf, begin met zwemmen, doe dit tot boven op de golf en laat je meenemen naar het strand. fun voor het hele gezin.
Maar als je geen zin hebt in surfen zonder surfboard kun je altijd nog zeeschildpadden gaan aaien, die beestjes zwemmen daar vrij rond. Sommige zijn gewend aan mensen en vinden het geweldig als ze van hun mensen vriendjes een fikse aai over de bol krijgen (zo geweldig dat je wel moet oppassen voor je vingers). In conclusie heeft Hikkaduwa echt alles wat een strand zou moeten hebben; zacht zand, altijd zon en niet veel mensen. Een beetje het tegenovergestelde van Scheveningen.

De week daarna kreeg ik plots een nieuw huisgenootje; op een vroege maandagmorgen huppelde er opeens een babypoesje ons kantoor binnen. Nu ben ik helemaal geen kattenmens, het internet heeft dat verpest voor mij, maar tegen zo'n klein ventje kan ik dan weer geen nee zeggen. Dus ik heb hem mee naar huis genomen, gewassen, rabiës spuit gegeven en voor een plekje om te slapen gezorgd totdat iemand hem wilde adopteren. MacPusselton (of Puzz in het kort) is een schatje, maar hij heeft altijd honger. Daarnaast houdt de huisbazin niet van katten en is de hond er op uit om de kat te vermoorden dus na 3 weken moest ik Puzz, op aandringen van de huisbazin, weer terug brengen naar het kantoor waar hij tot nu toe woont. Als iemand graag een special Sri Lankaanse kat wil hebben, dan moet je het maar zeggen, ik neem hem wel mee in de koffer.

Dat was het wel weer zo'n beetje tot nu toe, volgende maand zal ik weer terug keren naar het klein Nederland en dan kunnen jullie mij weer in levende lijve zien (tenzij mijn vliegtuig ook verdwijnt in de Indische oceaan). In ieder geval maak ik er nog het beste van tot die tijd, groetjes aan iedereen en tot 15 mei.

  • 17 April 2014 - 22:01

    Gerry, Ton En De Jongens:

    Hoi Mathijs,
    Leuk weer eens iets van je te horen. Wij wensen je nog een leuke, leerzame laatste maand en tot ziens in, het voor ons rijke en mooie, Nederland.
    groetjes

  • 18 April 2014 - 09:24

    Mam:

    Hoi mathijs, ik weet dat je het daar helemaal naar je zin hebt gehad, en dat ze je zelfs gevraagd hebben om te blijven. Maar gelukkig kom je terug en nog wel op mijn verjaardag. Wat een fijn cadeau.
    Nog een gezellige laatste maand, maar ik kijk uit naar je terugkomst. gr. mam

  • 18 April 2014 - 09:35

    Ine En Twan:

    We hadden je verhalen al gemist.
    Geweldig!!!

  • 19 April 2014 - 00:14

    Jan Emonts:

    ha Mathijs, ik moet zeggen dat in de loop van de tijd jouw beschrijving van je belevenissen steeds beter wordt. Lijkt me allemaal vet cool wat je meemaakt. Ben benieuwd hoe je het in Limburg vindt als je weer hier bent. Fijn weer van je gehoord te hebben en fijne Paasdagen toegewenst. Weet niet of ze het daar vieren. Als dat zo is dan rustig aan met de eieren.

  • 19 April 2014 - 08:15

    Annet Schreurs:

    leuke verhalen ,Mathijs. En die poes..... Leuk kadootje voor mam, toch??? Ze is straks jarig, ben je al klaar
    groetjes Annet

  • 22 April 2014 - 10:59

    Loesje:

    Haaaaa thijsje, nog een maandje en dan lig je lekker in je eigen bed en kun je weer lekker klieren met mij :)
    Nog heel veel plezier me puzz en geef hem maar een aai van mij
    Xxxx

  • 22 April 2014 - 11:08

    Lies Pouls:

    mathijs wat een mooi verhaal
    je hebt vanalles meegemaakt daar
    het zal je hier in nederland wel tegenvallen
    alsje weer terugbent
    ik ben blij dat ik jebinnenkort weer zie
    heel veel groetjes en tod dan oma

  • 22 April 2014 - 22:14

    Pap:

    Ha Mathijs,
    Ik heb genoten van je mooie verhaal. Zeg dat wel de laatste loodjes. Nog bijna een maand volhouden en dan weer terug in het mooie Nederland. Het zal wel wennen zijn. Een stuk kouder. Minder pittiger eten. Meer katten enz.
    Dus geniet er maar van de laatste dagen.
    Tot 15 mei.
    Groetjes Pap.

  • 08 Mei 2014 - 21:33

    Huub En Ien:

    Ha Mathijs, nog even en dan ben je weer in Nederland. Wat is het toch snel gegaan zeg! Je prachtige verhalen zal ik missen. Wij hopen je belevenissen uitgebreid te horen op 8 juni a.s. en wensen je nog een prachtige afsluiting toe! En uiteraard veel plezier en een goede reis. Veel groetjes!

  • 10 Mei 2014 - 23:23

    Jan:

    Hey Mathijs
    Kun Je geen president van Sri Lanka worden. Wel iets voor jou.

    Groetjes Jan en Berna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mathijs

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1987
Totaal aantal bezoekers 6214

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2013 - 08 Mei 2014

Internship in Sri Lanka

Landen bezocht: